Torrsättning av småbåtarna

Den här veckan har vi fortsatt att skulptera åran för maximal svikt och balans. 

Vi har även dragit upp skolans småbåtar: Lilljansson, Sjöfröken och Johanna. På hösten spolar vi av och tvättar dem invändigt så de kan torka ur under vintern och vara redo för vårrustning.

Torrsättning av småbåtarna Läs mer »

Skulptera en åra

Ettorna tillverkar åror till tvåornas båtar. Vi har ritningar som underlag och skapar varsin åra,  det är viktigt att stämma av med den som gör motsvarande åra så de blir helt lika varandra, svårt att ro korrekt annars. De flesta båtar har 4 åror.

Jag förstår varför det kallas att skulptera en åra, det krävs många moment: limma, hyvla, rita, såga, hyvla, hyvla, hyvla, för att skapa en funktionell och stark åra. Det går ju inte att ångra sig om man tagit bort för mycket material, så det är nervöst att jobba med.

Åran tillverkas av limmade granbrädor som ger styrka och flexibilitet perfekt för åror.

”Min” åra har en speciell design: för att få jämnvikt har den mycket material mot handtaget, ser ut som en lans innan den är klar.

Skulptera en åra Läs mer »

Teknikvecka

En bra träbåtsbyggare bygger med minimalt med lim. Det är en utmaning att hitta andra sätt för att slippa använda lim. Det finns sätt med kilar och andra fogar.

Vi har utbildat oss i hur man hanterar härdplast för att kunna göra det på ett säkert sätt, om man ändå behöver använda tex epoxi.

Vi bygger pallar med olika tekniker att sammanfoga benen med pallen, med kilar istället för lim.

För att få alla benen med samma lutning tränar vi även på att bygga hjälpmedel för att få det lika.

Teknikvecka Läs mer »

Segling med utflykter runt Vaxholm

Två dagar med utflyktsseglingar runt Vaxholm den här veckan. Vi seglade med Roslagsskutan KajsaLisa, motorsnipan Johanna och mellanökan Sjöfröken. Blandat väder med sol, regn, blåst och stilje.

En dag med guidat besök på Båtmagasinet på Rindö där Sjöhistoriska museet visar upp en unik samling originalbåtar. Allt från Gustav III:s lyxslupar till tidtypiska Petterssonbåtar, campingbåtar och roddbåtar.

Besök på Abrahamssons båtvarv som  byggde båtar redan på 1920-talet på Ramsö. De byggde båtar av varierande storlek, ritade av bland annat Tore Holm, Reimers och Sven Abrahamsson. Idag ger de full service på segel och motorbåtar i både trä och plast.

 

Segling med utflykter runt Vaxholm Läs mer »

Tredje veckan i skolan

Vi har lärt oss hantera bandsåg, justersåg, rikthyvel och planhyvel, och kan hantera egna projekt framöver.

Att sy en sjösäck innehåller alla moment som krävs för att sy segel. Vi använder traditionell bomullsduk och lintråd som vi vaxar in med bivax. Segelmakarhandske är ett måste för att tvinga nålen genom duken. Det är svårt att få till stygnen rätt och få igenom nålen på rätt sätt, hastigheten är inte så hög heller, efter en hel dag av sömnad är det långt kvar att sy, det blir hemläxa för att få till! 

Det var mycket skrock bland sjömän förr som påverkade sjösäckens design. En stjärna i botten med fem uddar för världsdelarna och sju sömmar för världshaven. 

Segelsömmarsalen vi sitter i ger rätt miljö med utsikt över Vasamuseet

Segelsäcken klar i januari.

Tredje veckan i skolan Läs mer »

Första två veckorna på båtbyggarskolan

Vi har börjat lära känna varandra nu och arbetar med olika uppdrag.  ”Snickarlådan” är första uppdraget för att lära oss planering, skiss, sågnota, sågning, hyvling, borrning och skruvning. Det gäller att alltid tänka: – Funktion, gestaltning och konstruktion vid planering av projekt och bestämma vad man vill uppnå innan man startar. 

En båtbyggares vardag består av många projekt och det är viktigt att tänka problemlösning.

Vi har även börjat se på olika hyvlar och lär oss slipa samt bryna hyvlar, stämjärn och knivar på bästa sätt. Spännande att få liv i loppisfynden och bra att börja träna på, allt går inte rätt från början, jag behöver lägga många timmar för att få till skärpan på stålen. Ett vasst hyvelstål kan raka av håren på armarna när det är tillräckligt vasst. Så snart är vi hårlösa på armarna allihop, när vi tränar och lyckas.

Första seglingen gjorde vi till Fjäderholmarna och kollade in konstruktionen på några av båtarna. 2:orna som bygger egna båtar kollade in och fick tips på hur andra båtbyggare löst en del konstruktioner.

Såga stockar till plankor som är material till båtarnas bordläggning efter torkning och ytterligare bearbetning har vi också hunnit med.

Första två veckorna på båtbyggarskolan Läs mer »

Nordisk klinkteknik vid båtbyggande nomineras till Unescos lista för immateriellt kulturarv

Fick precis se att tekniken att bygga båtar i klinkteknik* som härstammar från vikingatiden nominerades av Sverige i mars till Unescos lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Klinkteknik ska jag få lära mig under utbildningen, känns ju spännande!. I december 2021 ska beslutet tas om tekniken upptas på listan eller inte.

Mer info hos Regerinskansliet

* Att bygga båtar i klinkteknik är en nordisk skeppsbyggnadstradition som härstammar från vikingatiden. Med konstruktion i klink menas att borden i skrovet överlappar varandra och att de fogats samman längs den överlappande kanten (den så kallade lanningen). Klinktekniken används i dag framförallt när det gäller byggnation av mindre båtar som ekor, snipor och jullar.

Nordisk klinkteknik vid båtbyggande nomineras till Unescos lista för immateriellt kulturarv Läs mer »

Utrustningslista

Första uppdraget är att fixa kläder och verktyg:

Skor, snickarbyxor och kläder efter väder eftersom vi kommer att vara utomhus, ofta, oavsett väder. Verktyg ska vi också ha med, stämjärn och hyvlar bland annat. Båtbyggarens verktyg blir unika och personliga, precis som kockarnas knivar har jag förstått. Jag har börjat söka efter hyvlar på Tradera, där finns det många hyvlar, men buden är många om varje hyvel, kanske fler som ska bygga båtar i höst som är ute och jagar?

Utrustningslista Läs mer »

Antagen till Båtbyggarlinje

Nu är det på riktigt, drömmen är sann.

Idag är min hobby att ta hand om gamla båtar och att glädjas på sjön med dem på sommaren. Nu blir min hobby istället min vardag när jag ska ägna två år på Skeppsholmens Båt- och skeppsbyggarkurs.

I mitten av augusti när skolan börjar är jag en av några andra som ska lära oss bygga båt. Utbildningen börjar med att såga upp träd och slutar, efter två år med en vårsegling i våra egenhändigt byggda båtar. Det kommer att bli en spännande tid.

Antagen till Båtbyggarlinje Läs mer »