Vi sätter in nya balkvägare som stöd för kommande däcksbalkar. Uttag i spanten som passar in så de ligger helt tätt mot balkvägaren. Mycket inpassande, det blir bra till slut.
Vi skall lägga nytt akterdäck i furu och letar fram material som passar bäst för dimension vi bestämt.
Vi letar bland plank från olika träd, svårt ibland att se skillnad på furu och lärk, det finns trick för det, bland annat luktar de olika. Lärken har även rödare ton.
Det gäller att hitta virke från rätt träd, maximalt med stående ådring, mesta möjliga kärnved, helst kvistfri, minsta möjliga märg och minsta möjliga mängd ytved. Det går mycket tid att sortera och hitta det som passar bäst. Sen ska det klyvas, riktas, hyvlas och dimensioneras. Senare fräsas spår för nåt och kanske även en pärla?
Fredrik Leijonhufvud, är båtbyggare och sedan 2020 doktorand i hantverksvetenskap vid institutionen för kulturvård vid Göteborgs Universitet. I sin blogg ”Båtbyggarkonst” beskriver han hur gamla hantverkskunskaper inom båtbyggeri kan tolkas och rekonstrueras.
Jag tycker delen som Fredrik skriver om inlöpet är väldigt spännande. Så många funktioner som behöver finnas i en fungerande allmogebåt för att den ska vara bra byggd, och det här ska vi ta hänsyn till när vi bygger båt nästa år, spännande!
Fredrik skriver om inlöpet: ”Inlöpet, hur båten möter vattnet vid segling och rodd i fart framåt. I äldre bruksbåtar finns ofta en strävan efter att få förskeppet att rida på sjön, ge den hydrodynamiska egenskaper så den lyfts av vattnet. Samtidigt vill man att skrovet ska ha ett skarpt parti som biter tag i vattnet vid segling i bidevind. Båten ska skära vattnet så den bogvåg som bildas inte ligger för långt föröver, bogvågen ska gärna ligga en bit in från fören och tryckas ut från båten, inte putta vattnet framför sig. I en seglande klinkbyggd båt är det en utbredd uppfattning att detta uppnås med en form under vattnet i fören som är konkav och skjuter vattnet i en båge ut från båten , inte en konvex yta. Den eftersträvade formen i ett snitt tvärs över båten ska påminna lite om ett vinglas. En konvex eller rak form i ett spantsnitt ger en bulligare form under vattnet och därmed också ett större vattenmotstånd.”
Både hållfasthet och design är viktigt vid konstruktion av däcksbalkar. Relingen på båten ska ha en snygg vinkel för att vara välbyggd. Vi har teori och får lära oss grunderna.
Spännande att man under lång tid konstruerat båtar där en snygg design också har en hållbar konstruktion och funktion.
Skrovet till Förlig Wind behöver plugg till sina ca 5000 försänkta bultar. Det är enkelt att borra ur, men tar tid när det är så många. Viktigt att vara noggrann så att propparna blir snygga och håller länge. Borrar man pluggarna så de sitter fast i långa rader blir det enklare när de ska monteras.
Stabila och självlåsande knutar är bra att lära sig tillverka. Det är mycket att tänka på för att få vinklarna rätt så knuten låser som den ska. Träning ger färdighet, den här veckan har vi gjort provbitar, nästa vecka blir det skarpt läge på Förlig Wind där bland annat lastluckans knutar ska tillverkas.
Båtar som tillverkats för länge sedan och inte längre är sjövärdiga går att använda som mall för att skapa en kopia av båten. I veckan har vi mätt upp Lillsvea, det som finns kvar av båten. Vi har lärt oss skapa ritningar som beskriver originalet. Med masonit under båten på ett underlag som ligger helt i våg, märker vi ut specifika utvalda punkter med lod. Punkterna använder vi som underlag för att skapa ritningar i olika vyer av båten. Dessa ritningar kan sedan användas för att skapa en kopia, kanske något för nästa år?
Block behövs många av till Galeasen Förlig Wind som byggs på skolan. Vi lär oss både att skulptera fram block från ett stycke fortfarande fuktig alm och att limma ihop torkat virke till ämne för blocktillverkning.
Fuktig alm är betydligt enklare att bearbeta och skulptera i jämfört med det torra virket.
Det är så häftigt att tillverka fungerande block ur ett massivt trästycke, att sedan se det som en del av riggen till Förlig Wind gör att man för förståelse för hur det gick till förr i tiden.