Ottossons Ljusgula linoljefärg har nästan exakt samma kulör som seglen. Målar durkarna och senare tänker jag även måla översta bordet i samma nyans. Den förra nyansen blev lite för vit tycker jag.
Nu är rundhult till riggen och seglen förberedda med beslag, fall och tampar. Vi tillverkar beslag, bänslar kaus, splitsar ringar, hank och öglor själva.
Nästa vecka ska vi sätta masterna i båten, mäta in och sätta skotpunkter, sen är vi redo att segla på riktigt. Mycket att hålla reda på, ska bli spännande att få ordning på.
Rodret är klart och inpassat på båten. Två rorkulter, en lång och en kort är snart klara. Den långa används när man sitter på durken och styr. Det är vanligast, eftersom seglen sitter lågt behöver man sitta lågt för att se mellan reling och segel.
Den stora dagen är här. Tvåmänningen blev sjösatt och namngiven under högtidlig ceremoni med musik av elever på skolan. Många besökare på plats, med tal av rektor och handledare på skolan.
Lina är namnet hon har fått, med lycka och välgång på de sju haven.
Känns litet overkligt att sitta i båten och ro med det som vi byggt på sedan augusti, vi är mycket stolta, hon läckte nästan inget.
Lina verkar snabb att ro trots att vi inte har årfästena helt klara.
Nu ska vi fixa det sista i veckan och få seglen på plats så vi är redo inför kommande vårsegling.
– Måla skrov och durkar, montera kölbultar, montera slitjärn under kölen, passa in mastfötter, passa in tofter till masterna, tillverka årfästen, måla durkar, fernissa master och åror, ta fram snygg färg till översta bordet och durkarna, måla översta bordet.
Nervöst: Det närmar sig sjösättning, båten utlyft genom fönstret av kranbil. Nu känns det tomt i verkstaden. Vi fortsätter bygga utomhus i skjul vid kajen, väldigt skönt när det är fint väder.
Torktiden för linoljebaserade färger är mycket längre inomhus än utomhus, så nu hoppas vi att vi hinner lägga alla lager färg och att de hinner torka mellan strykningarna.
De flesta durkarna inpassade och tillverkade.
Vi kämpar på och betar av alla de saker som vi vill ha klara innan sjösättningen den 21 maj.
Ihålig mast blir lättare och minskar risken för sprickbildning jämfört med solid mast. Vi har byggt frammasten genom att holka ur två koniska halvor av furu som vi limmar och hyvlar rund.
Relingens överkant hyvlad med snygga linjer och spanten tillpassade i överkant mot listerna.
Första lagret med grundfärg på insidan under durkar och på utsidan under vattenlinjen. Nu kan man tänka sig hur hon kommer att ligga i vattnet.